NIEUWS

T2-campus

Nog rap wat extra input en nu maar blokken voor de examens!

Leerlingen van het Technisch Instituut Sint-Jozef Bilzen ontdekken de mogelijkheden van het T2-Smartgridlabo. Ze verdiepen zich in kennis van groene energie om nadien op school een standalone module te kunnen bouwen.

Dank u, Sinterklaas!

Ondanks zijn drukke agenda, kwam de Heilige Man even langs met een cadeautje en wat lekkers voor de leerlingen! Dank u, Sinterklaas!

6EI

6EI hard aan het werk aan een industriële elektriciteitskast en vooral... mét de glimlach!

Makerspacepxluhasselt

Vandaag hadden we leerlingen van het Technisch Instituut Sint-Jozef Bilzen op bezoek voor een workshop toren bouwen. Het record staat nu op hun naam. Vrijstaand was hij 4 meter hoog, in totaal 5 meter 20. En dit alles uit 1 plaat van 60*30 cm.

Goed gedaan recordhouders!

Leerlingen herdenken 100 jaar wapenstilstand met 600 poppies.

Naar aanleiding van 100 jaar Wapenstilstand werd in het Technisch Instituut Sint-Jozef (TISJ) - beter bekend als de Broederschool - een project rond de Groote Oorlog uitgewerkt. Hieraan hebben zo’n 50 van de 260 leerlingen van de school meegewerkt. De turnzaal en inkomhal van de school werden omgevormd tot een tentoonstellingsruimte waar de oorlog, de gruwelen van de wereldwijde brandhaard en het leven van de burgers op een realistische manier worden uitgebeeld. “Een oud- leerling stelde ons materiaal ter beschikking zoals helmen, wapens en uniformen”, stelde de coördinator van de school Dolf Mahieu die met hulp van lerares Severine Hauben het initiatief nam voor de expo.
 
In de hal van de school hebben leerlingen een loopgraaf nagebouwd, compleet met de onafscheidelijke zandzakken.

TISJ herdenkt Wapenstilstand.

De laatste week voor de herfstvakantie stond voor de leerlingen van het Technisch Instituut Sint-Jozef in Bilzen in het teken van de herdenking van de Wapenstilstand in 1918. Met een tentoonstelling en heel wat lesactiviteiten maakten de scholieren kennis met de Groote Oorlog. Ze ontdekten een tijdperk van blind nationalisme, loopgravengruwel en harde bezetting maar ook van warme solidariteit en revolutionaire kunst.

Het thema werd in de lessen op de meest diverse manieren uitgediept. Zo kregen de leerlingen de opdracht op zoek te gaan naar gegevens over hun overgrootvader of een ander familielid die meestreed aan de IJzer. Terwijl in de taallessen o.a. de kunstuitingen van die tijd aan bod kwamen, maakte men bij het vak Engineering een gelaserde versie van het beroemde gedicht ‘In Flanders Fields’. En enkele handige harry’s ontwierpen zelfs een eigen stukje ‘Doodendraad’. Uiteraard met spanning erop!

Rode Neuzen

Vanaf morgen verkopen we zelfgemaakte(!) sleutelhangers (€2 per stuk) t.v.v. Rode Neuzen! Met handige jeton om in het winkelkarretje te steken! En tijdens de middagpauze kunnen er liedjes aangevraagd worden voor een halve euro!

Hopelijk kunnen we een mooi bedrag inzamelen.

Spring gerust eens binnen in TISJ. En op woensdag 14/11 en 21/11 gaan we ook naar de markt in Bilzen om te verkopen.

Culturele voorstelling

Gisteren hadden de leerlingen een culturele voorstelling van Erhan Demirci. Geweldig geslaagd! "Het komt goed" kwam inderdaad helemaal goed. Toch wat wij gehoord hebben!

Vormingsdagen

De leerlingen van het 6de jaar gingen vorige donderdag en vrijdag op vormingsdagen:

De 6IW'ers en 6EM’ers werkten een leuk en gevuld programma af in Oostende. Ook 6EIT amuseerde zich tijdens de vormingsdagen. De leerlingen bereidden zelf hun programma voor: het werd een mix van cultuur, sport en ontspanning! En ze brachten ook een bezoek aan 'Duinhelm', een centrum waar volwassenen met een beperking begeleid kunnen wonen. 6EI koos voor een gezellige en leerrijke uitstap naar Hasselt.

Foto's kan je terugvinden in ons fotoalbum.

TISJ’ers zijn klaar voor de verkiezingen.

Op dinsdag 25 september werden in TISJ de traditionele ochtendlessen aan de kant geschoven voor een themavoormiddag rond de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober. Voor alle leerlingen stonden er activiteiten in verband met verkiezingen en politiek op het programma. Martien Jacobs, leerkracht geschiedenis: “Al die projecten moeten de leerlingen duidelijk maken hoe belangrijk inspraak en democratie zijn.”

De leerlingen van het derde jaar trokken erop uit: zij bezochten de gemeentelijke administratie, de politie en het OCMW. Op deze drie locaties kregen ze een korte uiteenzetting over de werking van de verschillende diensten en hun band met de gemeente. Vooral het bezoek aan de raadszaal en aan de gevangeniscel bij de politie maakten indruk.

Inhoud syndiceren